<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service

This Page

has moved to a new address:

http://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Wandelblog Didier Reynaert: 24 november 2013 : Bon-Secours (Adeps) (20km)

zondag 24 november 2013

24 november 2013 : Bon-Secours (Adeps) (20km)

organisatie : Scouts et Guides Adultes

Vroeger woonde in het grensplaatsje Bon-Secours ene Fernand Bachelard, die tot in onze contreien beter gekend was als de "reus van Bon-Secours". Bovendien was het plaatsje bekend als bedevaartsoord. Daardoor was het oord een tiental jaren een ware toeristische trekpleister. Het massatoerisme is momenteel volledig verdwenen, alhoewel de basiliek op de heuvel toch wel heel imposant oogt.
Ik reed naar de deelgemeente van Peruwelz voor een tocht van 20km. De startplaats lag aan de rand van het Bois de Bon-Secours  De tocht startte meteen doorheen het mooie bos. Na een poosje bereikte ik het  Canal de Pommeroeul dat ik volgde tot Coron Lagache, een rij kleine identieke rijhuisjes die vroeger werden bewoond door de mijnwerkers.  In deze streek, het steenkoolbekken van Mons (de Borinage) werd gedolven naar het zwarte goud.
Daarna volgde ik een tijdje de vroegere spoorlijn L78A, die deel uitmaakt van het RAVel-netwerk (http://ravel.wallonie.be), tot ik een beetje verrassend bij een vroegere zandgroeve kwam. Deze groeve is nu een natuurgebied : la Grande Bruyère de Blaton. Wat later bereikte ik de dorpskom van Harchies, een deelgemeente van Bernissart. Terug in de velden zag ik een groep jagers die net terugkwamen van de jacht en uiteindelijk kwam ik in Bernissart bij de rue des Iguanodons. Hier werden in de ondergrond vanaf 1878 zo'n 22 volledige skeletten van Iguanodons opgegraven. In deze straat staat ook een bijzonder gebouw met "la machine à feu". Deze "vuurmachine" is eigenlijk een stoommachine die werd gebruikt om water uit de steenkoolmijnen naar boven te pompen waardoor men in de steelkoomijnen steeds dieper kon graven.
Een mooie passage door het Bois de Bon-Secours, pal op de grens met Frankrijk, bracht me terug tot aan de basiliek en het startpunt van de tocht.





Parkoers : Blaton-Harchies-Bernissart

Parkoers : Bon-Secours 24112013

Mijn fotoreportage : Bon-Secours 24 november 2013

Het verslag volgt.

Labels: ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage