<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service

This Page

has moved to a new address:

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Wandelblog Didier Reynaert: juni 2015

zondag 28 juni 2015

28 juni 2015 : Marke (23 km)

42 ste voettocht der Vlasstreek

Start vanuit het Don Boscocollege in de Kortrijkse wijk Sint-Anna.
Er was een rustpost in Marke (2 maal) en in Aalbeke.

De wandelaars maakten kennis met het stadsgroen Marionetten (de Libel), het Preshoekbos, de Leievallei, het Prikkelpad en het natuurgebied 't Schrijverke.

We passeerden ook enkele mooi bloeiende vlaschaarden langs het parkoers.

Mijn fotoreportage : Marke 28 juni 2015

zaterdag 27 juni 2015

27 juni 2015 : Gonnehem (France) (25 km)

Wandeling in "le Pays de la Lys Romane"

Circuit La Nave (Gonnehem)

Circuit Le Béniau (Busnes)

We startten de tocht in Gonnehem, een dorp gelegen ten noordwesten van Béthune. Het parkoers hadden we gedownload van de site : www.tourismepaysdelalysromane.fr.
Vanuit Gonnehem vertrekken 2 uitgepijlde wandelingen : het circuit La Nave (zie PDF La Nave) (10 of 15 km) en het circuit Le Fouan.
Aan het brugje over "La Clarence",  een zijriviertje van de Leie, was het startpunt van La Nave.
We hadden eveneens het parkoers van de wandeling Le Béniau (zie PDF Le Béniau), met startpunt in Busnes, afgedrukt.
Het traject van de beide wandelingen loopt een poosje samen en ongeveer halverwege stapten we over op het circuit Le Béniau. We stapten voornamelijk over veldwegen door de velden van het vlakke land en langs de riviertjes La Clarence en La Nave.

Mijn foto's : Gonnehem 27 juni 2015

Labels:

zondag 21 juni 2015

21 juni 2015 : Welle - Geraardsbergen (GR5A Zuid) (35 km)

4 de etappe van de GR5A Zuid : Welle -Geraardsbergen

De wagen parkeerden we bij het station van Aalst en namen de bus tot Welle. Vanuit Geraardsbergen zouden we na de wandeling met de trein naar Aalst reizen.
We begonnen rond kwart na negen aan de tocht. In Terjoden, een deelgemeente van Haaltert, hielden we even halt bij het beeld van de "Kaatser". De kaatssport is in deze regio zeer populair en wordt hier reeds sedert de 17 de eeuw beoefend. We wandelden verder via mooie paadjes en onverharde wegen door het mooie licht golvende landschap rond Haaltert, Kerksken en Denderhoutem. Net voor we Nederhasselt bereikten, merkten we de toren op van de abdijkerk van Ninove. De Ninoofse deelgemeente Nederhasselt heeft een mooi wit kerkje en we hielden eventjes halt in de plaatselijke taverne. Daarna stapten we verder richting Aspelare en daarna Voorde. Midden de velden passeerden we de kapel OLV ten Beukenboom. Na 20 km arriveerden we in Zandbergen, en bij het station pauseerden we een 2 de maal. We staken daarna de Dender over. Bij het bruggetje over de Dender staat de GR-wandelboom. De GR512 (Vlaams-Brabant) verlaat hier het traject van de GR5A en vervolgt zijn weg langs de Dender. In 2008 namen we in Zandbergen deel aan een 100km Euraudax-tocht doorheen het Pajottenland en de Denderstreek.
Daarna ging het in stijgende lijn via graspaden en een heel smal paadje langs een prikkeldraad richting Bosberg . Aan onze rechterkant zagen we de Dendervallei. We waren hier eventjes in Vlaams-Brabant en we merkten knooppunten op van het wandelnetwerk Pajottenland. We daalden daarna terug af door het Raspaillebos, een bos gelegen op de flanken van de Bosberg. De GR5A trekt daarna verder via de Stuivenbergdreef naar Geraardsbergen. Na een stevige klim stonden we wat later boven op de Oudenberg bij de bedevaartkapel OLV Oudenberg en genoten van het mooie uitzicht over de streek.
Daarna volgde de steile afdaling naar de Markt met de fontein Marbol en het Manneken Pis.
Hier eindigde deze mooie en gevarieerde GR-tocht. De volgende etappe zal ons van Geraardsbergen naar Ronse brengen.

Mijn fotoreportage : Foto's Welle-Geraardsbergen

de Kaatser-Terjoden

de Dender in Zandbergen

Sint-Bartholomeuskerk Geraardsbergenfontein Marbol

vrijdag 19 juni 2015

19 juni 2015 : Torhout (43 km)

36ste Nacht van West-Vlaanderen

Home

Dit jaar was het de 36ste editie van de Nacht in Torhout (www.nvv.be) en ik stond voor de achtste keer aan de start.
Samen met Eline en Tijs schreef ik mij in voor de omloop van 43 km. In 2013 nam ik voor het laatst deel aan de Nacht (Nacht 2013).

Om 20h weerklonk het startschot voor de lopers en wat later begonnen de wandelaars aan hun Nacht. Eline en Tijs hadden de uitdaging aangegaan om samen de marathon te stappen en ik had beloofd om hen gezelschap te houden. Een omvangrijke groep wandelaars stapte door het centrum van Torhout. Langs de kant van de weg stonden heel wat toeschouwers om de deelnemers aan te moedigen.
Samen met de 100-km stappers stapten we via Groenhove, Veldegem, Merkenveld naar Loppem. Ondertussen werden fluohesjes aangetrokken en gewapend met de zaklamp trokken we door het natuurgebied Doeveren.
Na 20 km scheidden onze wegen en vervolgden de diehards van de 100 km hun weg door het Brugse Ommeland richting Hertsberge en Beernem. Wijzelf stapten doorheen het kasteelpark van Loppem naar de rustpost. Het was zeer aangenaam wandelweer. Op een paar regendruppels na bleef het droog en het was eerder frisjes, maar we konden ons bij het stappen goed verwarmen.
Na de rustpost in Loppem ging het dan terug richting Torhout via Zedelgem en Veldegem. Bij onze eerste doortocht in Veldegem was er heel veel ambiance en heerste er een uitbundige sfeer. Nu was de rust teruggekeerd in het dorpje. De dageraad brak stilaan door toen we bijna terug in Torhout waren.
Bij onze aankomst in sporthal de Mast kregen we een diploma en een T-shirt als beloning.
Een dikke proficiat aan Eline en Tijs. Ze slaagden erin om met een minimum aan training de tocht vlot uit te stappen. Misschien kunnen ze zich volgend jaar eens wagen aan de 100 km?

Labels: , ,

zondag 14 juni 2015

14 juni 2015 : Basècles (Adeps) (19 km)

Op stap met stafkaart.

organisatie : les Amis de la Nature (Basècles)

Marche d'orientation

Het was mijn eerste deelname aan een "orientatiewandeling" van Adeps. Op een NGI-stafkaart in de startzaal had de organisator een 10-tal punten aangeduid. De deelnemers moesten daarna op het terrein met behulp van een stafkaart van het ene punt naar het andere punt wandelen zonder dat het parkoers vooraf werd uitgepijld.
We hadden de keuze uit een parkoers van 4, 8 of 16 kilometer. Ik koos voor de omloop van 16 km en schafte mij een stafkaart van de regio Beloeil-Tertre aan (NGI 45/1-2), waarop ik de controlepunten met een potlood kopieerde.
Ik passeerde achtereenvolgens Quevaucamps, Stambruges, Grandglise en Blaton. Elk controlepunt was aangeduid met een rood-witte markering met daarop een letter. Wanneer men alle letters in de goede volgorde noteerde, kon een woord worden gevormd.
Van Stambruges tot Blaton wandelde ik een 5-tal kilometer langs het kanaal Blaton-Ath en passeerde onderweg een 10-tal sluizen.
Na drie uur wandelen en 19 km, bereikte ik opnieuw de startzaal in Basècles. Het was een aangename eerste kennismaking met het "orientatiewandelen".

Mijn foto's : Basècles 14 juni 2015

zaterdag 13 juni 2015

13 juni 2015 : Gauchin-le-Gal (France) : 25 km

wandelen in "les Collines de l'Artois"

Gauchin-le-Gal is een plaatsje in het departement Pas-de-Calais ten zuiden van Béthune in de regio Béthune-Bruay. Het is gelegen langs de vroegere Romeinse heerweg tussen Arras (Nemetacum) en Thérouanne (Tervanna), la Chaussée Brunehaut en in de vallei van het riviertje "la Brette".

Site tourisme Béthune-Bruay : www.tourisme-bethune-bruay.fr

We parkeerden de wagen aan het kerkje van Gauchin-le-Gal en dronken een koffie in het café-restaurant "la Renardière" vooraleer we de wandeling startten.
Het parkoers  had ik via de site www.tracegps.com op mijn GPS opgeladen.
Het dorpje ligt in de vallei van "La Brette" en het ging dus al meteen bergop. Na een poosje kwamen we bij de watermolen van Gaucourt, gelegen langs "la route du patois". We wandelden verder langs "La Brette" en voorbij het kerkje en via een mooie holle weg klommen we stilaan uit het dal tot boven op een plateau. Het zonnetje scheen maar een briesje maakte het best aangenaam. We stapten voorbij enkele windmolens (Frévillers) en daalden daarna af naar Hermin en verder tot bij het gehucht Baraffles. Er was een café en we besloten om er eventjes te rusten en iets te drinken. We waren bijna halverwege.
In de zaak waren er nog 2 andere klanten en we legden hen uit waar we vandaan kwamen. De waardin vertelde enigszins fier dat zij regelmatig pelgrims uit Engeland over de vloer krijgt die op weg zijn naar Rome via de Via Francigena.
Na een halfuurtje trokken we verder en we klommen door het bos tot bij het Parc d'Olhain.
Onderweg zagen we inderdaad de bepijling van de GR145, een onderdeel van de Via Francigena en van de GRP "tours du Bassin Minier" . We vervolgden de tocht doorheen het park en voorbij het golfterrein van Olhain en door het bos. We arriveerden in Verdrel en we besloten om van hieruit onmiddellijk naar Fresnicourt-le-Dolmen te stappen. We maakten nog een omweg tot bij de dolmen : "la Tables aux fées". Na ruim 5 uur stappen bereikten we opnieuw Gauchin-le-Gal. Na afloop aten we nog iets in "la Renardière" vooraleer de terugweg te beginnen.

Op het kerkplein van het dorpje ligt een grote steen (le Gal), die verankerd is aan een andere steen. De legende zegt dat deze steen (le Gal) er 's nachts alleen op uit trok en aan de deuren van de "ontrouwe vrouwen" in het dorp aanklopte. In 1925 oordeelde een Amerikaans officier dat "le Gal" reeds meer dan genoeg op pad was geweest en hij besliste dan ook om de steen te verankeren.

Tot slot : In Olhain kan men nog een mooi kasteel bezichtigen (www.chateau-olhain.com). Dit kasteel lag evenwel niet langs het parkoers.

Mijn foto's : Foto's Gauchin-le-Gal 13 juni 2015

kerkje van Gauchin-le-Galle Gué de Gaucourt

GR145 Via Francigena

dolmen "Table aux fées"

kerkje van Fresnicourt-le-Dolmenle Gal

restaurant La Renardière in Gauchin-le-Galgezeten op "le Gal"

Labels:

zondag 7 juni 2015

7 juni 2015 : Lamain (Adeps) (20 km)

Lamain is één van de 29 deelgemeenten van Doornik en is gelegen ten westen van de stad langs de Franse grens. Het kleine dorpje is mij ondertussen goed bekend want de voorbije 3 jaren nam ik telkens deel aan deze Adeps-wandeling. Het parkoers had me telkens uitermate bekoord.

De tocht begon in de richting van de 163 meter hoge RTBF-zendmast gelegen op een heuvel boven Froidmont. Links van mij lag de Mont-Saint-Aubert en voor mij kon ik in de verte de 5 torens van de Doornikse kathedraal Notre-Dame ontwaren. Ik vervolgde de wandeling richting Froidmont en Espléchin en toen ik de TGV-lijn Brussel-Parijs passeerde, liep ik een poosje pal op de Belgisch-Franse grens. Ik bereikte Wannehain en nadat ik nogmaals de TGV-lijn passeerde, wandelde ik over restanten van kasseiwegen door de velden en akkers richting Camphin-en-Pévèle.
Beide dorpjes liggen diep in de finale van de kasseiklassieker tussen Parijs en Roubaix en ik passeerde de kasseistrook "Pavé de la Justice". Bij het gehucht Créplaine stak ik terug de grens over en bereikte wat later Lamain.
Het organiserende team had weeral voor een mooie wandeling gezorgd. De wandelaars werden ook dit jaar getrakteerd op een mix van aardewegen, zanderige veldwegen en kasseiwegen door het mooie open landschap tussen Doornik en de Rijselse agglomeratie.

De verslagen van de tochten van de voorbije jaren :  20122013 en 2014.

Enkele foto's : Lamain 7 juni 2015

Labels: , , ,

zaterdag 6 juni 2015

6 juni 2015 : Zaffelare (22 km)

31ste Koutertochten (organisatie : Feestcomité Oosteinde Zaffelare)

De tocht startte naar jaarlijkse traditie vanuit de feesttent in Zaffelare, een deelgemeente van Lochristie. De wandelaars konden kiezen uit verschillende omlopen gaande van 7 km tot 43 km. Ikzelf schreef me in voor het parkoers van 22 km.
Onmiddellijk na de start dook ik de bossen in van het Provinciaal domein Puyenbroeck (www.puyenbroeck.be). Het was een zalig wandelweertje. Het zonnetje scheen volop en er was een briesje dat zorgde voor aangename temperaturen.
Toen ik het domein Puyenbroeck verliet, wandelde ik verder langs de oevers van de kronkelende Zuidlede en later de Olentsgracht tot bij het "Palingshof Mieken Smet" in Eksaarde (Lokeren). Hier was er een rustpost voorzien.
Na een korte pauze vervolgde ik mijn tocht en via een kaarsrechte dreef parallel met de Eksaardedam tot bij de Moervaart in Moerbeke. Ik volgde daarna het jaagpad of Terwesttragel langs de Moervaart in de richting van Wachtebeke en kwam na een tijdje bij de Vapeurbrug, die op de vroegere spoorlijn lag tussen Lokeren en Moerbeke.  Uiteindelijk kwam ik opnieuw bij het sportcentrum van Puyenbroeck. Via het Levend Erfgoedpark en het bloemenpark stapte ik terug naar de startplaats.
Ik had genoten van het zalige weer en de mooie wandeling.