<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service

This Page

has moved to a new address:

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Wandelblog Didier Reynaert: oktober 2013

zondag 27 oktober 2013

27 oktober 2013 : Watou (19km)

Frontieretocht : wandeling in de grensstreek rond Watou

organiserende club : Witsoone Stappers (Krombeke)

Ik startte vanuit het kunst- en brouwersdorp aan de Schreve: Watou. Ik had me ingeschreven voor het parkoers van 25km.
In het eerste gedeelte van de tocht liep ik een stukje op Frans grondgebied. In de verte zag ik de Catsberg liggen en het stadje Cassel boven op de Casselberg. De zon scheen en de lucht kleurde prachtig blauw, maar er stond een hevige wind. Op de velden en de akkers liepen groepen jagers met hun jachthonden. Ze hielden hun jachtgeweer in aanslag, en nu en dan weerklonk er een schot. De eerste rustpost, na een 7-tal kilometer, was in Watou.
Daarna ging het in de richting van het gehucht "de Pauw". Hier was er een rustpost ingericht in de loods van een boerderij. Gelukkig had ik net op tijd de rustpost bereikt voordat het hemelwater met bakken uit de lucht begon te vallen. Ik dronk er een lekkere Sint-Bernardus en at een broodje en maakte ondertussen een praatje met Jef. Na een halfuurtje was het gestopt met regenen en brak de zon opnieuw door het wolkendek.
Door de stortbui had ik noodgedwongen wat langer gerust dan gepland en besloot ik dan maar om van hieruit onmiddellijk terug te stappen naar Watou en de lus van 6km naar het Helleketelbos niet te stappen.
Ik had genoten van een mooie, rustige tocht in het licht golvende landschap van het Hoppeland.

Hier kun je mijn fotoreportage bekijken : Watou 27 oktober 2013

zaterdag 26 oktober 2013

26 oktober 2013 : Houthulst (7km)

Pompoentocht
organisatie : Buskanters Houthulst

Halloweentocht rondom Houthulst met passage door het Vrijbos in het donker.

Labels:

26 oktober 2013 : Beveren-Leie (23 km)

Zavelputtochten

organisatie : Mirakelstappers (Waregem) site : http://www.mirakelstappers.be

De wandelclub uit Waregem organiseerde reeds voor de 11e keer de Zavelputtochten. Er werd gestart vanuit het OC 't Klokuis in Beveren-Leie, een deelgemeente van Waregem.

We schreven ons in voor de tocht van 23km. De parkoersverantwoordelijke liet ons naar Deerlijk stappen. We bereikten de rustpost in Deerlijk nadat we een omweg hadden gemaakt die ons bijna bij het gehucht Nieuwenhove bracht. De controlepost was ingericht in een schooltje in het centrum van Deerlijk. Na de stempel wandelden we doorheen het centrum van de gemeente. We stapten voorbij het geboortehuis van dichter René De Clercq, de kapel OLV ter Ruste en door het park van het Gaverkasteel.  De tocht ging nu naar de Molenhoek, een gehucht gelegen tussen Deerlijk en Waregem.  Via een industriezone bereikten we de molen Ter Geest en Te Zande.
We hielden een korte stop in het café "de Nieuwe Stuiver". Via de drukke weg stapten we in het gezelschap van Alain terug naar de controlepost in Deerlijk.
Op de terugweg naar Beveren-Leie werden we door de organisatoren nog getrakteerd op een glaasje Chimay "Cinq Cents". Na het oversteken van de drukke Gentsesteenweg liepen we doorheen de fruitboomgaarden en ter hoogte van restaurant ""t Leckerke" stapten we naar de Leie. We passeerden de prachtige hoeve "Goed te Beaulieu", die als monument is beschermd. Uiteindelijk kwamen we bij de Zavelput, een natuurgebied rondom een waterplas die ontstond door zandwinning.
Wat later bereikten we de startzaal.

Hier kun je de foto's bekijken: Beveren-Leie 26 oktober 2013

Foto's en verslag volgen

zondag 20 oktober 2013

20 oktober 2013 : Beselare (12km)

Herfsttocht- Drevetrotters Zonnebeke

Wandelclub "de Drevetrotters" uit Zonnebeke organiseerde vanuit deelgemeente en heksendorp Beselare hun Herfsttocht. De wandelaars konden zich voor diverse afstanden inschrijven in "De Leege Platse", het gloednieuwe ontmoetingscentrum van Beselare.

Ik koos voor het parkoers van 12km. De tocht ging in de richting van Geluveld, waar na een 5-tal kilometer een rustpost voorzien was. Op de akkers stonden plassen en de paadjes en de veldwegels lagen er soms nogal modderig bij. Dit kon mijn echter niet deren want het herfstzonnetje zorgde voor aangenaam wandelweer.

In de verte zag ik het mooie kerkje van Geluveld, gelegen op een heuvelrug.
Het dorpje lag tijdens de "grooten oorlog" in de frontzone en werd  volledig verwoest. Op de plaats waar vroeger een molen stond, passeerde ik een gedenkteken uit WOI, dat herinnert aan één van de vele bloedige veldslagen.

Ook het kasteel van Geluveld werd volledig verwoest maar werd later heropgebouwd. Door de gesloten toegangspoort kon ik een glimp opvangen van het kasteel.

De wandelaars, die hadden gekozen voor een langere afstand, trokken van hieruit naar de Gasthuisbossen. Ikzelf stapte via rustige wegen naar het Polygoonbos in Zonnebeke. Ik stapte doorheen het bos en bereikte na een tijdje het café "de Reutel".

Via een mooie boerenwegel bereikte ik uiteindelijk opnieuw de dorpskern van Beselare. Op het marktplein voor de kerk passeerde ik nog de heksenweegschaal en het bronzen beeld van een heks.

Hier kun je de fotoreportage bekijken : Beselare 20 oktober 2013

zaterdag 19 oktober 2013

19 oktober 2013 : Rekkem (21km)+ Circuit du Kluit Put à la Lys (13km)

21ste Open Grenstocht (Rekkem-Paradijs)- organisatie 12 uren van Lauwe
en
Circuit du Kluit Put à la Lys (13km) (Halluin) : Halluin : Circuit du Kluit Put à la Lys

De tocht startte naar jaarlijkse traditie vanuit het schooltje van het Rekkemse gehucht het Paradijs, dat zowel op de grens met Frankrijk als op de grens met Wallonië ligt. In deze grensstreek waren vroeger heel wat smokkelaars of "blauwers" actief. De "Blauwers" poogden hun geheime lading ( in vele gevallen tabak) over de grens met Frankrijk te brengen, terwijl De "Kommiezen"  ten strijde trokken tegen deze "fraudeurs".
We startten in de richting van Risquons-Tout (Moeskroen), maar via het waterbufferbekken (Brun Cornet) en de Kloosterhoek en enkele mooie veldwegels bereikten we uiteindelijk het Kraaiveld in Lauwe.

Hier konden we genieten van een mooi panorama over Rekkem en de lager gelegen Leievallei. We volgden het traject van het "smokkelaarspad" en kwamen wat later bij de rustpost in de sporthalle van Rekkem.

We vervolgden onze tocht en via de Murissonstraat en Pont Neufstraat bereikten we de oevers van de Leie. Via de Wijk Ten Dale en de Waterstraat bereikten we een 2de keer de sporthal.

De parkoersmeester liet ons nu de grens met Frankrijk oversteken en we kwamen zo terecht in Halluin. Voor de start hadden we het parkoers van de tocht goed bestudeerd en opgemerkt dat we hier konden aansluiten op het traject van het circuit "du Kluit Put à la Lys". Dit wandelpad is 13 km lang en loopt hoofdzakelijk op het grondgebied van de Franse grensgemeente. Ik had het traject op mijn wandelGPS opgeladen en Patrick had het kaartje en de beschrijving van de wandelroute bij.

We verlieten dus het parkoers dat de wandelclub had uitgetekend en volgden het wandelpad. Via de Rouge Porte en een woonwijk kwamen we opnieuw in België op de wijk de "Barakken" in Menen. We stapten voorbij de Sint-Jozefskerk en kwamen uiteindelijk bij de Leie. We stapten over de brug en kwamen zo bij de "Oude sluizen".

Via een loopbrug kwamen we op het eiland, dat ontstond door de rechttrekking van de Leie. Hier ligt ook de plezierhaven van Menen-Halluin. Via de oever van de gekanaliseerde Leie bereikten we opnieuw de wijk de Barakken. We volden nu de Grensstraat, die pal gelegen is op de staatsgrens en wat later kwamen we bij het stadhuis van Halluin.
Op zaterdag is het marktdag in Halluin en het was er dan ook zeer druk. We liepen eventjes tussen de marktkramen en kochten iets om te eten. We hadden ruim 24 km zonder onderbreking gestapt en we besloten dan ook om eventjes te pauzeren en iets te eten en te drinken in het café "Le Relais".

Na onze pauze vervolgden we onze tocht en we stapten nu naar het wat hoger gelegen natuurgebied " Kluit Put", een vroegere kleigroeve. In deze kleiput kwamen vroeger de mensen uit de omgeving zwemmen. Nu is het een visvijver. We daalden terug af en stapten doorheen het mooie stadspark en  passeerden wat verder de molen "Hollebeke".

Aangezien er momenteel onderhoudswerken worden uitgevoerd was er weinig te zien van de molen. Uiteindelijk kwamen we bij de wijk Mont d'Halluin en kwamen we terug op het parkoers van de Open grenstocht. Via de stichting " Ons erfdeel", de "kattewegel" en de "grenspostwegel" bereikten we opnieuw de wijk Paradijs.

We hadden genoten van een mooie wandeling in de grensstreek en hadden een 34-tal kilometer afgelegd. In de zaal proefden we nog van een lekkere Picon.

Hier kun je de foto's bekijken : Rekkem 19 oktober 2013

Labels: , ,

zondag 13 oktober 2013

13 oktober 2013 : Ellignies-Sainte-Anne (21km)

Les Marcheurs du Souvenir Leuze- Marche des Ballotils

Ellignies-Sainte-Anne ligt in de provincie Hainaut en is een deelgemeente van Belloeil., en situeert zich ongeveer halverwege tussen Tournai en Mons. Ik schreef me in voor het parkoers van 25km. De tocht ging eerst in de richting van Beloeil en na 5km was er een eerste rustpost voorzien in de Orangerie van het kasteel. De lucht zat grijs en donker maar het bleef gelukkig droog. Ik besloot om hier onmiddellijk door te stappen want na 9km zou ik er nogmaals passeren.
Ik stapte door de prachtige Franse tuin van het kasteel, dat de residentie is van de Prinsen de Ligne.

Ik volgde nauwgezet de bepijling maar besefte al vlug dat ik na de rustpost de terugweg had genomen en stapte nu richting Aubechies, een andere deelgemeente van Beloeil.
Ik stapte over de brug van de TGV-lijn Brussel-Lille en kwam weldra in het mooie, kleine dorpje, dat op de lijst staat van de mooiste plaatsjes in Wallonië. Ik passeerde de mooie romaanse Sint-Gérykerk en arriveerde weldra bij de Archeosite, een archeologisch openluchtmuseum met woningen uit de prehistorie en de Gallo-Romeinse periode. Hier was er een tweede rustpost maar ik besloot om ook hier onmiddellijk verder te stappen.

Ondertussen was het aan het regenen en  stond er een hevige wind. Er bleven nog een 8-tal kilometer te stappen met een halte in Tourpes, in de brouwerij  Dupont waar  Moinette wordt gebrouwen. Hier nam ik een uitgebreide stop en bestelde een Moinette en at een broodje. Ondertussen maakte ik kennis met 2 wandelaars van de wandelclub van Holsbeek, die vandaag naar hier met de bus waren afgereisd.

Na de stop stapte ik terug naar Ellignies-Sainte-Anne. Ik was  helemaal doorweekt toen ik de startzaal bereikte, die afgeladen vol zat met wandelaars die door het regenweer hun tocht noodgedwongen hadden ingekort.

Volgende bezienswaardigheden lagen langs het parkoers :

Kasteel van Beloeil : www.chateaudebeloeil.com
Archeosite van Aubechies : www.archeosite.be
Tourpes : Brasserie Dupont : www.brasserie-dupont.com

Hier kun je de foto's bekijken : Ellignies-Sainte-Anne 13102013

zaterdag 12 oktober 2013

12 oktober 2013 : Eernegem (27km)

Natuurwandeling- wandelclub Koekelare

Zaterdag gingen we wandelen in Eernegem, het dorp van de kasseileggers. Het mooie sportcentrum van deze deelgemeente van Ichtegem was het vertrekpunt van de tocht. Het was nevelig en frisjes toen we iets voor 9 uur  de tocht aanvatten. De aangename temperaturen van het zonnige nazomerweertje van de voorbije weken maken stilaan plaats voor het killere herfstweer.

Het werd een aangename tocht doorheen Eernegem met veel onverharde paden, kerkwegels en met mooie, lange,  kaarsrechte "dreven" in de omgeving van het kasteel "Rosendahl" en de Moerdijkstraat. Hier kan men het Rozendaalpad volgen.

De veldwegels lagen bezaaid met eikels, beukennoten en afgewaaide takken. In de graskanten van de landwegen groeiden de paddenstoelen weelderig. We merkten ook op dat de groene bladeren van de bomen en struiken verkleuren. Al deze elementen deden ons beseffen dat de zomer nu wel definitief voorbij is.

We liepen ook over de vroegere spoorlijn Oostende-Torhout, bij wandelaars en fietsers gekend als "Groene 62", en rond de "stationsput".  Het zoete water uit deze put werd vroeger gebruikt om de stoomlocomotieven van water te voorzien. De stationsput doet nu dienst als visvijver en recreatieoord. In de omgeving van de vijver merkten we ook heel wat borden op met daarop gedichten : dit is de poëzietuin van Eernegem.

Langs de Groene 62, in de buurt van het vroegere station liepen we ook voorbij de "kasseienvreters".
Op 12 kasseien zijn de hoofden afgebeeld van Vlaamse renners die ooit de Ronde van Vlaanderen wonnen.