<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service

This Page

has moved to a new address:

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Wandelblog Didier Reynaert: 12 maart 2016: Zandvoorde - Westouter (GR5A Zuid) (39 km)

zaterdag 12 maart 2016

12 maart 2016: Zandvoorde - Westouter (GR5A Zuid) (39 km)

De GR5A Zuid door de frontstreek en het Heuvelland.

Parkoers : Houthem-Hollebeke-Wijtschate-Wulvergem-Kemmel-Dranouter-Loker-Westouter

De aanloop van de etappe richting Heuvelland was vlak. We hadden Dranouter als eindbestemming gepland. Maar aangezien het prachtig weer was en onze taxi voor de terugrit naar huis geregeld was zouden we proberen Westouter te bereiken.Aanvankelijk stapten we doorheen een stukje Wallonië in het dal van de Gaverbeek richting Houthem, een deelgemeente van Komen-Waasten.
Vanuit Houthem volgden we het kanaal Ieper-Komen tot bij het Provinciaal Domein de Palingbeek in Hollebeke.
In de tweede helft van de 19e eeuw begon men met de aanleg van het kanaal, dat een verbinding moest vormen tussen de Leie en de Ijzer, maar door grondverschuivingen en het begin van de Eerste Wereldoorlog werd het kanaal nooit voltooid. Het natuurgebied De Palingbeek is eigenlijk een restant van het kanaal. Wijtschate was onze volgende tussenstop en we passeerden onderweg de "Golfclub de Palingbeek" en hielden nog eventjes halt bij een nieuw aangelegd picknickplekje.
Wijtschate, is een deelgemeente van de fusiegemeente Heuvelland en we dronken iets in het café Saint-Hubert. Het standbeeld "The Miner"  voor de kerk herinnert aan de mijnenslag in 1917 toen in de omgeving 19 dieptemijnen ontploften. We verlieten het dorp en daalden af door het Kampagnebos tot bij een Duitse mijnschacht: Dietrich. Wat later kwamen we bij de indrukwekkende "Spanbroekmolenkrater" of "Pool of Peace". Iets na de middag bereikten we Wulvergem en besloten om eventjes te verpozen en iets te eten in het café "A La Basse Ville". Het café is een echte aanrader. Het was er gezellig druk en we werden er vriendelijk en uitstekend bediend.
Bij het verlaten van het dorpje doemde de Kemmelberg voor ons op. We wandelden doorheen het kasteelpark "De Warande" en begonnen aan de beklimming van de hoogste bult van de provincie West-Vlaanderen.  Boven bij de uitkijktoren waren we eventjes het juiste traject kwijt.
We daalden wat af en bereikten de Franse militaire begraafplaats en een prachtig panorama op Loker, Rode en Zwarte Berg was onze beloning.
Een mooie onverharde weg leidde ons naar de weg tussen Dranouter en Loker en de militaire begraafplaats "Locre N° 10 Cemetery". Daarna daalden we af door het mooie natuurgebied "Douvevallei en Eeuwenhout". We maakten ons klaar om de volgende kuitenbijter aan te pakken: de Baneberg met de Lijstermolen boven op de top. Na de klim restte ons enkel nog de afdaling naar Westouter. We pauzeerden een laatste maal in het café "de Nachtegaal". De afdaling door het Hellegatbos was zeer steil en na een tijdje zagen we het kleine kerkje van Westouter. De GR5A maakte echter nog een ommetje vooraleer we de Neerplaats bereikten.

We hadden genoten van het mooie lenteweertje en het prachtige landschap van het West-Vlaamse heuvelland. Wat een prachtige wandelstreek.

Ondertussen zijn we nog slechts een 60-tal kilometer verwijderd van ons einddoel De Panne. Stavele zal het eindpunt zijn van onze volgende etappe (32 km) en daarna stappen we van Stavele naar De Panne. Het wordt stilaan tijd om onze volgende GR-tocht te plannen : de GR 121 van Waver naar Boulogne-sur-Mer (Frankrijk).