<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service

This Page

has moved to a new address:

http://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Wandelblog Didier Reynaert: 11 januari 2015 : Oxelaëre (Fr) (27 km)

zondag 11 januari 2015

11 januari 2015 : Oxelaëre (Fr) (27 km)

Wandeling doorheen "le Pays de Cassel"



La Communauté de communes du pays de Cassel En Ligne

De tocht werd georganiseerd door de wandelclub "Vlaemsch Huiseke" (randogode). De club heeft zijn roots in het Franse grensdorpje Godewaersvelde, gelegen aan de voet van de Mont des Cats of Catsberg en is lid van de wandelfederatie Aktivia.
Het pittoreske dorpje Oxelaëre, gelegen op de zuidflank van de Mont Cassel, was het vertrekpunt van de wandeling.
Het werd een prachtige zwerftocht doorheen het glooiende landschap van een stukje Frans-Vlaanderen ten westen van het plaatsje Cassel.
Vanuit Oxelaëre passeerde ik achtereenvolgens de volgende dorpjes :  Wemaers-Cappel - Ochtezeele - Noordpeene - Ochtezeele - Arneke - Wemaers-Cappel en Cassel.
In Noordpeene kan men het bezoekerscentrum "Maison de la Bataille" (musee-noordpeene.eu) bezoeken. In 1677 vond in deze omgeving een veldslag plaats (de slag aan de Peene) tussen de Franse troepen en het leger van Willem III (Verenigde Nederlanden). Een jaar later werd dit deel van Vlaanderen bij Frankrijk gevoegd.
In Ochtezeele was ik ongeveer halverwege en pauseerde ik een halfuurtje. Na de 2de passage in Wemaers-Cappel ging de tocht in de richting van het stadje Cassel. Het was klimmen tot helemaal boven op de 176 meter hoge Casselberg, het hoogste punt van de Westhoek, waar ik voor de inspanning werd beloond met een mooi panorama. Boven staat de Casteelmeulen en een standbeeld van Generaal Foch. Het stadje was ooit een Romeinse legerplaats (Castellum Menapiorum) en van hieruit vertrokken een 7-tal heerwegen. In 2006 stapte ik over de vroegere heerweg vanuit Cassel naar Wervik (Viroviacum) (Cassel-Wervik 2006).
Ik daalde af naar het Marktplein (Musée de Flandre) en door de Porte d'Aire ging het verder omlaag naar Oxelaëre.
In de startzaal stond fier "le Géant Fiacre, le jardinnier", de plaatselijke reus opgesteld. In het Noorden van Frankrijk heeft bijna elke stad of dorp zijn reus.
Vooraleer de terugweg aan te vatten, bewonderde ik nog even het kleine kerkje en passeerde ik "la ferme des Templiers" waar men één van de speciliateiten van de streek kan kopen : de kaas "le Boulet de Cassel" (fermedestempliers.blogspot.be).

Op de site www.tourisme-nord.fr kan men wandeltochten downloaden uit deze streek.

Voor een overzicht van tochten in het noorden van Frankrijk kun je mijn blog raadplegen : http://wandelenoverdeschreve.blogspot.be/


Mijn foto's : Oxelaëre 11 januari 2015









Verslag volgt.



Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage