<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service

This Page

has moved to a new address:

http://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Wandelblog Didier Reynaert: 21 december 2014 : Kemmel (20 km)

zondag 21 december 2014

21 december 2014 : Kemmel (20 km)

Wandeling in het West-Vlaamse Heuvelland : van Kemmel naar Wulvergem.


Ook Kemmel, het dorpje gelegen aan de voet van de Kemmelberg, is dezer dagen in de ban van het nakende Kerstfeest. Op de dries, het marktplein van Kemmel, staat een grote kerstboom en het beeldje de "Gaper" is als Kerstman getooid.
Het OC De Gaper is het startpunt van de tocht en ik schreef me in voor het parkoers van 20 km. Ik stapte door het golvende landschap van Heuvelland naar Wulvergem, het kleinste dorpje van Heuvelland, dat tijdens de Groote Oorlog volledig werd verwoest. Littekens van deze vreselijke slachtpartij zijn de vele militaire kerkhoven die ik onderweg passeerde.
De mijnenslag van Wijtschate (17 juni 1917) was één van de bloedigste wapenfeiten in deze regio.
Tussen Wulvergem en Wijtschate passeerde ik de meest imposante krater:de Spanbroekmolenkrater (Pool of Peace), een blijvende getuigenis van deze vreselijke gebeurtenis. Wat nu overblijft is een vredige vijvertje van een 12-tal meter diep omgeven door bomen en struiken. Via een mooie veldweg stapte ik terug naar het walvisdorp Wulvergem, gelegen in de vallei van de Douve.
Op de terugweg naar Kemmel volgde ik een tijdje het traject van de GR5A Zuid en stapte nog door het Provinciaal Domein op de zuidflank van de Kemmelberg en het park de Warande met het kasteel dat dienst doet als gemeentehuis voor de fusiegemeente Heuvelland.

Mijn fotoreportage : Kemmel 21 december 2014


Heuvelland


Spanbroekmolenkrater


de "Gaper" op de dries in Kemmel


Dries Kemmel








Labels: ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage