<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service

This Page

has moved to a new address:

http://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Wandelblog Didier Reynaert: 12 januari 2014 : Geluwe (32km)

zondag 12 januari 2014

12 januari 2014 : Geluwe (32km)

27ste Gaperstocht


organisatie : Wervikse wandelsportvereniging http://wandelsportvereniging.in.wervik.be/


Mijn fotoverslag : Geluwe 12 januari 2014

Her parkoers : routeyou.com

Ik startte iets voor 10 uur vanuit de startzaal van de gapersgemeente Geluwe. Het had lichtjes gevroren en het was hier en daar oppassen voor wat gladde plekken. De hemel was echter helder en blauw en de zon scheen : dus aangenaam wandelweer. Ik volgde de Reutelbeek en via de Komerenhoek ging het richting grensstad Menen, waar na een 6-tal kilomter de eerste rustpost was.




Daarna ging het richting Frankrijk. Ik bereikte weldra de oevers van de dode Leiearm en via het oude sluizencomplex kwam ik op het Leie-eiland, een mooi stukje natuur.





Daarna volgde ik een tijdje het jaagpad van de rechtgetrokken Leie. Toen ik het jaagpad verliet, volgde wat laveren door de straten van Halluin tot bij een klein natuurgebied: "L’espace naturel du Colbras". Vroeger was hier een kleigroeve en nu is er een visvijver (Circuit du Kluit Put). Vanaf deze heuvel heeft men een prachtig panorama over de Leie-vallei en ik kon de kerktorens van Menen en Wervik ontwaren. Na 13 km bereikte ik de 2de rustpost in "L'estaminet de la Ferme du Mont Saint-Jean", een prachtige vierkantshoeve met duiventoren.




Via mooie onverharde paden stapte ik daarna verder naar Bousbecque. In de sporthal was de 3de rustpost. Vanuit Bousbecque ging de tocht naar Wervicq-Sud. Via het jaagpad en de oevers van de Leie kwam ik bij de grensbrug in Wervik. De Sint-Medarduskerk van de tabaksstad is schier gebouwd aan de oevers van de "golden river" en oogt zeer impossant. In het clublokaal van de Wervikse wandelclub "De Sultan" was er nog een laatste controle.




Via rustige en onverharde paden en een ommetje door het gaperspark stapte ik terug naar de startzaal. Het dorp kreeg deze bijnaam omdat er vroeger aan de vier hoeken van de kerktoren waterspuwers of "gapers" hingen.
Ik had genoten van een mooie en gevarieerde tocht die voor een groot stuk op het grondgebied van onze zuiderburen liep.





Labels: ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage