<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service

This Page

has moved to a new address:

http://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Wandelblog Didier Reynaert: 30 maart 2013 : Ijzendijke (33km)

zaterdag 30 maart 2013

30 maart 2013 : Ijzendijke (33km)

Organiserende club : Roal Benti (Sint-Jan-in-Eremo). Petit-Paris wandeltocht.


Aangezien Patrick om gezondheidsredenen (bronchitis) niet kon wandelen (dus geen Kennedymars in Sittard) koos ik voor een alternatief wat dichter bij huis en trok ik via het Meetjesland de grens over naar Zeeuws-Vlaanderen. In Ijzendijke, een deelgemeente van Sluis, organiseerde de wandelclub Roal Benti de Petit Paris wandeltocht. Petit Paris is de bijnaam van Ijzendijke, vandaar dus de naam van de tocht.
De wandeling liet mij uitgebreid het “vlakke” polderland en de dijken tussen Ijzendijke en Breskens verkennen.
 

Ik startte via de Markt van Ijzendijke en kon een glimp opvangen van de molen: “de Witte Juffer”.
Via de Nieuwedijk, de Schorerweg en de Sint-Pietersdijk liep ik door de weidse polders en kwam bij een plaats, genaamd “Grote Put”.
 

Het zonnetje scheen maar door de ijzige noorderwind steeg de temperatuur amper boven het vriespunt en het viel mij op dat er in de grachten nog ganse pakken sneeuw waren blijven liggen. Na 6,6 km bereikte ik de eerste rustpost, ingericht  in een grote schuur bij een hoeve.
 

Daarna stuurde de parkoersmeester mij via verharde en onverharde wegels tot bij de Westerschelde. Ik stapte verder op de dijk tot Breskens en zag in de verte langs de andere kant van de Schelde de havenstad Vlissingen liggen. In de kleine industriezone van Breskens bereikt ik de 2de rustpost na 15,6km.
 

Ik nam hier een korte pauze en vertrok een poosje later voor de lus die de wandelclub hier had uitgetekend. Ik stapte op de kade voorbij de jachthaven en de kleine vissershaven en bereikte via de promenade het veer. De veerdienst tussen Vlissingen en Breskens kan momenteel enkel nog gebruikt worden door fietsers en voetgangers.
 

Via de binnenstraten van het dorp stapte ik terug naar de rustpost. Ik passeerde onderweg nog de Sint Barbarakerk met op het pad ervoor diverse houten sculpturen.

Via een lange kaarsrechte weg door de uitgestrekte velden kwam ik uiteindelijk opnieuw bij de rustpost in de schuur. De Krommeweg en de Mauritsweg (Prins Maurits verdreef in 1604 de Spanjaarden) stuurden me opnieuw naar Ijzendijke.
 

Ik had genoten van een mooie, rustige polderwandeling in het Nederlandse Zeeuws-Vlaanderen.
Er schreven zich in totaal 1490 wandelaars in voor de tocht.


Hier kun je reeds de foto's bekijken : Ijzendijke 30 maart 2013

Labels:

1 reacties:

Op 31 maart 2013 om 22:21 , Anonymous Anoniem zei...

Hallo Didier, je fotoreportage stat niet openbaar ! Vriendelijke Groeten, Patrick Vanderstukken

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage